Om meg

Bildet mitt
Dette er ikke den oftest oppdaterte bloggen for forfatteren er helst ute på tur..å være ute i friluft er nemlig noe av det jeg setter mest pris på her i livet, og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten. Mange av de fine opplevelsene jeg opplever på mine oppdagelsesferder får jeg så lyst til å forevige. Ved å uttrykke mine opplevelser i form av ord og bilder, kan jeg for min egen del oppleve de igjen, og i tillegg dele de med andre og forhåpentlig inspirere litt. Nyt bloggen! Og ikke minst, nyt livet :)

Etiketter

friluftsliv (38) vakre Fræna (35) Bud (21) OJSANN (10) på to hjul (8) sunnmøre (4) Fredly (3)
susnet statistik Det er stk her akkurat nå. I løpet av dagen i dag har vært innom. i løpet av uken, og i løpet av måneden. Alt i alt har vært innom siden 08.02.2010.

lørdag 4. september 2010

Far-datter tur i Tafjordfjella

Pappa og jeg har lenge drømt om å få til en lengre far-datter tur på fjellet. Til slutt fant vi ut at det har blitt for mye snakk om tur, istedenfor å bare velge en dato, pakke sekken og dra.. Så vi valgte en dato, pakket sekken og dro inn i Tafjordfjella for å gå fra hytte til hytte. Den Norske Turistforeningen har nemlig rundt 460 hytter over hele landet som kan brukes av alle. Igrunn et helt fantastisk tilbud og bare dumt at jeg ikke har benyttet meg mer av dette!
Sjekk ut DNT`s nettside for mer info om hytte og turtilbudene deres. Anbefales!

Vi parkerte bilen på Tunga og gikk innover til Pyttbua.

Etter en mil var det godt å få øye på hyttene.

Mange av DNT hyttene rundt om har forbud mot hund på grunn av allergi, men ved flere av hyttene er det bygget et ekstra bikkjehus. På nettsiden ser dere hvilke hytter som har dette tilbudet.

Fine utedoer med bilde av kongefamilien :)
Dette er forresten noe mange lurer på.. hvorfor blått blod på do?
Noen mener det startet under 2. verdenskrig. At det da var vanlig å ha bilder av kongefamilien under dosetet så ikke tyskerne skulle se dem og finne dem. Rett og slett for å hedre kongen. Etter min mening syns jeg det var en litt spesiell måte å hedre kongen på og velger heller å tro på versjonen om at før, da folk ikke hadde dopapir, ble det ofte brukt gammelt papir (innpakning, aviser og ukeblad) Dette måtte de mykne ved å krølle og gnikke det før bruk. Det ga brukeren noe å gjøre mens han ventet på å bli ferdig med å gjøre sitt fornødne. Utklipte bilder av kongefamilien fra aviser og ukeblader ble som regel hengt opp istedet for å bli brukt som dopapir, da en slik bruk ble betraktet som respektløst. Så da trenger dere ikke lure på det lengre :)

Utenom bikkjehuset er dette den minste hytta på Pyttbua. Stor fin plass og man trenger ikke å være redd for å ikke ha en madrass å sove på .
En av reglene er nemlig at det er alltid plass!

Om det ikke er ledige senger igjen, så er det bare å ta en av de mange madrassene  og legge seg på gulvet.

Er det ledige senger, så er det bare å velge et rom og finne seg til rette :)
Turtips: Lakenpose er veldig greit å ha med på sånne turer.

Inne i hytta møter du denne infoveggen hvor du må registrere deg og betale for overnatting og maten du tar. Halv pris på overnatting for de under 26 år og uansett billigere for medlemmer.

Så du som trodde du ikke hadde hytte.. nå vet du at du har slike hytter i hele Norge som du kan bruke nesten når du vil!! Ganske bra tilbud, ikke sant :D

Drar du alene trenger du ikke å være redd for å bli ensom på tur. Folk hilser på hverandre når nye kommer. Hører hvor de kommer fra, hvor de tenker å dra videre, hvordan turen har gått så langt, hvilket vær de tror kommer neste dag, osv.. På kvelden deles morsomme tanker og historier. Mennene til venstre hadde hatt med seg så mye øl på turen at de spanderte til folk de møtte på, og la litt igjen her og der for at sekkene ikke skulle være så tunge..

I løpet av kveldens samtale fikk vi vite at Møre og Romsdals høgste topp, Puttegga1999moh., lå like ved. Så når vi våknet neste dag og var så heldige med været kunne vi ikke annet enn å legge om turen opp dit.

Innmari kjekt å få Jens Petter og Pauline, som vi ble kjent med kvelden før, som turkamerater :)

Pyttbua ligger høyt og fritt på en sandmorene i Hanedalsbotn og er omgitt av
stolte fjell som Puttegga, Karitind 1982 moh. og Høgstolen 1760 moh.
I bakgrunnen ser dere Karitind, neste turmål :)

En mat og påkledningspause ved et lite vann hvor vi legger fra oss sekkene før vi fortsetter opp til toppen. Siden vi la sekkene ved vannet var det lett å finne de igjen i steinrøysa.

he he, en godt brukt ullstilongs :)

Toppen begynner å nærme seg

På toppen kan du se rester fra betongen som Arne Randers Heen murte opp til en varde "fast fjell" og ville ha den over 2000 meter. Ba så kartverket måle på nytt, men fikk det ikke godkjent.

Flere varder er bygget opp, og når man står oppå kommer man over 2000moh.

Stilte meg på den høgste og hoppet, så jeg var i hvert fall over 2000m ;)

Mens vi var der oppe forsvant tåka så sol og topper kom frem..
et nydelig skue!!

Fikk smake tursnacks med Jens Petter. Utrolig godt! Sjokolade, nøtter og forskjellig tørka frukt. Jordbæra smakte akkurat som godteri, bare enda bedre! De forskjellige ingrediensene finnes på vanlig matvarebutikk og mikses som man vil.

Både Jens Petter og jeg var visst sånne som ikke greier å sitte i ro for lenge, så vi lagde en varde med sitteplass for to.
Artig om den er der neste gang!

Ble litt lei av å gå på store steiner, så vi ville ta snarveien rett ned til flata. Det var mer rett ned enn vi trodde!! Anbefales ikke! Turen opp og ned skal egentlig ta 5timer, mens vi brukte 4timer kun ned. Her står vi og leser terrenget for å finne ut hvor vi kan gå for å komme ned..

Men det var faktisk verd det, for ellers hadde vi ikke funnet denne nydelige "steinbrygga"!!

Sinnsykt kaldt, men samtidig sinnsykt digg!
Pappa sto lenge og fant på unnskyldninger, men det ble til slutt for fristende for han og :D

På med litt plaster før vi fortsatte på flata til hytta

Ganske lur løsning for å få tørket klærne og få varme i flere rom!
Klærne ligger på gitter over ovnen..

Neste dag var det planlagt å fortsette over et fjell til neste hytte, men på fjellet kan man aldri være trygg på været. Plutselig overrasker den med nysnø som gjør det veldig glatt på store steiner og berg over fjellet..

Så vi tok en rolig morgen før vi gikk tilbake til bilen. Pappa ordna en nytrekker (kaffe) som alltid. Ja, det må jeg bare fortelle. Pappa er den perfekte turkameraten! Mens alle andre sover er han oppe for å fyre opp i ovnen og fikse nytrekker til alle sammen. Så når folk våkner og går ut dørene kommer de i et varmt kaffeduftende rom med en lysvåken smilende kar som sier,
"Go morn, her e det nytrækkær hvis du vil ha"..
Du er herlig pappa :)

På vegen møtte vi en kjempemaurtue. Sikkert ikke mange biller inni, siden den holder seg så bra. Det har seg nemlig sånn at det er flere andre insekter som bor i maurkoloniene og bruker de utroligste måtene for å tilpasse seg livet i tua. Noen biller lever hele livet sitt i maurtuer. De produserer et narkotisk stoff som de gir til mauren og får mat som betaling. De maurene som blir avhengige av stoffet, konsentrerer seg om å skaffe mat til billene og produksjonen i maurtua går ned. Blir det for mange biller og avhengige maur, kan tua gå til grunne og da flytter billene til ei ny tue.
Naturen er fascinerende..

blåbær
 Tror faktisk at jeg liker det bedre enn sjokolade.. og det skal mye til!

Plukket blåbær til pålegg på de siste polarbrøda vi spiste da vi kom frem.