Om meg

Bildet mitt
Dette er ikke den oftest oppdaterte bloggen for forfatteren er helst ute på tur..å være ute i friluft er nemlig noe av det jeg setter mest pris på her i livet, og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten. Mange av de fine opplevelsene jeg opplever på mine oppdagelsesferder får jeg så lyst til å forevige. Ved å uttrykke mine opplevelser i form av ord og bilder, kan jeg for min egen del oppleve de igjen, og i tillegg dele de med andre og forhåpentlig inspirere litt. Nyt bloggen! Og ikke minst, nyt livet :)

Etiketter

friluftsliv (38) vakre Fræna (35) Bud (21) OJSANN (10) på to hjul (8) sunnmøre (4) Fredly (3)
susnet statistik Det er stk her akkurat nå. I løpet av dagen i dag har vært innom. i løpet av uken, og i løpet av måneden. Alt i alt har vært innom siden 08.02.2010.

søndag 29. mai 2011

Oppsummering fra køyelivet

Bedre sent enn aldri..! Men forstår at det ikke er så artig å følge med her inne når det blir såpass stille som det har vært den siste tiden. Som nevnt tidligere så blir det jo noe dobbeltmoral om jeg støtt og stadig skulle sittet inne foran pc`en og blogge for å inspirere folk til å komme seg mer ut. Prioriterer nok heller å komme meg mye ut selv. Men planen er likevel å prøve å oppdatere litt oftere fremover. Også er det jo litt ekstra spennende nå for tiden når Per Jarle fra Ut i Naturen er med på flere av turene mine :) 


På grunn av at det ble litt sent en kveld og jeg skulle ha tidligvakt neste morgen 
så ble køya hengt opp i barnehagehagen.  
dermed slapp jeg å stå opp så alt for tidlig for å komme meg på jobb :)




Våkne til morgensol




finne frem frokosten




og ligge i hengekøya og bare nyte livet er en fantastisk god start på dagen! 




Våknet såpass tidlig at det ble tid til en liten spasertur før dagens leikeøkt, 
og da fant jeg noe av det fineste jeg har sett :)


Like ved Haukåsen kan man gå en fin runde på en grusveg inne i skogen. Det går en elv gjennom denne runden, og langs elva er det tråkket opp sti. Anbefaler alle å gå denne stien! 




Plutselig går man i en utrolig vakker hvitveiseng.
Så vakkert at dette mobilbildet ble knipset og sendt til Per Jarle med en gang!




Deretter kom jeg inn i en skikkelig stilig skog hvor sola skinte gjennom på magisk vis. 
Mobilbildet ble knipset og sendt til pappsn for å fortelle at alt gikk bare bra ute :)

Det var så utrolig mye finere i virkeligheten!! 



Senere den kvelden tok Per Jarle og jeg turen opp til toppen av Gulberget. 

Et lite fjell på kun 160moh, men likevel med en fantastisk fin utsikt over Bud og omegn, 
noe som gir fjellet mange gjengangere av turglade folk.



  Ikke minst på grunn av utsikten over havet som strekker seg så langt en kan se. 
Det i seg selv er kjempefint å se på, men anbefaler å ta turen opp og se utsikten på kveldstid når dagens sol takker for seg med et nydelig spill av lys og farger. 

Det gjorde vi :)




Slike kvelder får meg til å tenke. Et stort smell kan da vel umulig få til så mange tilfeldigheter at alt i verden fungerer så bra som det gjør. Da tenker jeg på sånn som kroppen vår fungerer, livet i naturen og alt sammen. Og at et smell skal kunne lage så mye vakkert! For jeg får meg virkelig ikke til å tro at alt er så tilfeldig, men heller at det er gudfeldig. Og det gir meg slik en glede og takknemlighet over livet. Det er så sjenerøst å skape alt dette for at vi skal kunne nyte det. Og for en kunstner Han er!



Livet er et eneste stort lerret;
kast all den malingen du kan på det.
- Danny Kaye -




Våkn opp med et smil
og jag etter livet ...
Lev det, nyt det, smak det, 
lukt det, føl det.
- Joe Knapp -



Når det først ble litt poetisk her så kan jeg jo legge ved dette fine diktet av Dagny Løfall
 for det passer litt godt inn med det siste bildet.


Hør den stille susen, det er havets egen sang,
der den speiler seg i ilden fra en vakker solnedgang.
La tankene flyte, la roen slippe inn,
til du kjenner freden fylle hjerte, sjel og sinn.


Slik havet gjenspeiler solnedgangens fargespill,
la harmonien i deg speile, og kjenn at du er til.
Glem dagens små og store problemer, de løser seg allikevel,
nyt heller slike stunder, som denne sommerkveld.


Ta vare på slike øyeblikk, på solnedgangens harmoni,
hysj, vær stille og lytt til havets symfoni.
Fest blikket på dette bildet, til roen senker seg,
for dette er en hilsen fra moder jord til deg og meg.






Hvitveisenga var så fin at Per Jarle ble med for å overnatte noen dager senere. 
Det kan dere altså se på Ut i Naturen når det blir sendt i desember/januar. 

Her settes opp kamera og lyd opptaker mot køya mi.  Det er rart å stadig ha et kamera og en lydopptaker mot seg, men blir faktisk mer og mer vant til at det er der. 




Per Jarle lå også i en slik fin og god feltreir hengekøye



Helt klart et av mine fineste soverom siden jeg flyttet ut! (husk at det er enda finere i virkeligheten!!Hadde aldri trodd tidligere at jeg skulle få oppleve å sove over en hvitveiseng. Men å sove i denne køya viser seg å gi meg mange flere opplevelser enn jeg noen gang hadde trodd. Har dessverre ikke bilde av reven som lusket etter mens jeg leitet etter en fin køyeplass for noen netter siden. Utrolig artig!



Det ble ikke akkurat noe mindre fint da solstrålene skinte igjennom trærne 
og lyste opp alle hvitveisene...




Det er ikke bare på strålende sol dager det er fint ute. Elsker å være ute når det stormer! Og nå kan jeg endelig ha med kameraet i full storm uten å være nervøs for å ødelegge det. Jeg har faktisk fått tak i et kamera som tåler mitt bruk! Verdens første vann, støt, støv og frostsikre kamera med innebygd GPS sånn at det blir lett å tagge hvor bildene er tatt
Det tåler et fall fra 1.5m, at man dykker 5m under vann og 10minusgrader!! 


Fujifilm FinePix XP30 












Mange fine farger å velge mellom. 
Jeg digget den oransje, og den er enklest å finne igjen når jeg mister den i havet eller skogen. 


Med sine 14 megapixler får man bilder med veldig god kvalitet :)


Glad jeg hadde den her om dagen da Per Jarle og jeg var ute og filmet stormen
 `utom lande`(de nordlige svaberga i Bud), så dere kan se hvor fint det faktisk er når de aller fleste 
sitter hjemme og hutrer over dette "stygge" været..







s t  r m







Det var i hvert fall litt fra den siste tiden, men det kommer mer..

4 kommentarer:

Mina Karoline sa...

Åh, dette er så artig å lese! Og så tøff du er som gjenomfører det! Ønsker deg all lykke til. Kommer til å følge med deg herfra.. Ikke bli spist av bjørn!

Anonym sa...

Så utrolig herlige bilder :) Gøy å følge med på bloggen din!! :)

Thomas Finnøy sa...

Utrolig kjekt naturprogram i kveld Elise Theoline! Og for en flott ambassadør du er for vårt ENO feltreir!
hilsen

Thomas
feltreir.no

Inger Margrethe sa...

Jeg har sett det programmet om deg og en ting må jeg bare si. Jeg finner ingen feil i skrivingen din! Synes du skriver fantastisk bra! Bedre enn meg selv! Og jeg er supernøye når det gjelder skrivefeil, stavefeil, tegnsetting, dobbelkonsonant osv... Jeg er nazi når det gjelder norsk bokmål rettskriving og har 6 i norsk skriftlig og selv jeg gjør mange feil. Jeg har sett mange som skriver mye værre enn deg, så jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig at du stryker! Det er så mange der ute som irriterer seg med måten de skriver på, men ikke en eneste setning fra deg, irriterer meg! :D

Flotte bilder, forresten! Fantastisk herlig!