Om meg

Bildet mitt
Dette er ikke den oftest oppdaterte bloggen for forfatteren er helst ute på tur..å være ute i friluft er nemlig noe av det jeg setter mest pris på her i livet, og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten. Mange av de fine opplevelsene jeg opplever på mine oppdagelsesferder får jeg så lyst til å forevige. Ved å uttrykke mine opplevelser i form av ord og bilder, kan jeg for min egen del oppleve de igjen, og i tillegg dele de med andre og forhåpentlig inspirere litt. Nyt bloggen! Og ikke minst, nyt livet :)

Etiketter

friluftsliv (38) vakre Fræna (35) Bud (21) OJSANN (10) på to hjul (8) sunnmøre (4) Fredly (3)
susnet statistik Det er stk her akkurat nå. I løpet av dagen i dag har vært innom. i løpet av uken, og i løpet av måneden. Alt i alt har vært innom siden 08.02.2010.

tirsdag 16. august 2011

Et eventyr ut på bølgjen blå i kajakk, fra Valderøya til Bud

At det til tider skjer litt lite her inne betyr absolutt ikke at det er mangel på naturopplevelser å blogge om, tvert i mot! Det har stadig vært nye eventyr så tur bilder og opplevelser fra vår og sommer står i kø for å bli delt med dere. Men i stedet for å sitte hjemme på PC`en, frister det heller å dra ut for å oppleve mer av majestetiske fjell, eventyrlige skoger og ikke minst det store, fantastiske havet. Siden PC`en ikke tåler vann må den dessverre bli igjen hjemme og dermed blir det litt stille her inne. Om noen forresten skulle komme over en super-PC som tåler litt av hvert av fukt og slag så rop ut! Tenk så koselig det hadde vært å kunne dele turopplevelser fra hengekøya om kveldene :) Det å oppleve våren i hengekøye har forresten vært en ufattelig fin opplevelse! Det blir helt klart ikke siste gangen køya spennes opp i en lengre periode. Og for en fantastisk fin tid våren egentlig er!! Men nå når sommeren kom og lokka familie hjem igjen, så valgte jeg også å flytte litt delvis hjem igjen. De siste døgnene før jeg flyttet inn, var på en tur som helt klart må være en av de fineste jeg har hatt noen gang! Det var så flott at jeg velger å vente med alle de andre opplevelsene fra tidligere i vår, og aller først ta dere med ut på bølgjen blå i kajakk, fra Valderøya til Bud.

 I et sunnmørsk bryllup kom jeg i prat med en veldig trivelig frilufts kar. Praten om fine tur opplevelser og om hvor kjipt det er at så få gidder å bli med ut på tur førte til at vi noen uker senere møttes igjen i Ålesund,


pakket to kajakker



 
og startet et flott eventyr sammen fra en kai på Valderøya.





Kun et par timer med tidligere kajakkerfaring gav spenning i kroppen når det skulle svinges ut til større bølger og motvind fra Vigra mot Bjønn/Bjørnøya. Men etter en stund ble det bare en lek å plaske med kajakkfronten ned fra bølgetoppene. Kliss våte av sjøsprut, men ellers fornøyde og glade over blå himmel og sol, valgte vi å fortsette videre i motvinden, forbi Bjønnøya til Hestøya. Må bare nevne en av mine lærdommer. På sjøen ser avstander en god del kortere ut enn de egentlig er. Og spesielt i motvind! En liten stopp i padlinga og kajakken begynte å bakke(rygge) tvert.. Men denne ekstra turen var absolutt verdt det!!




Hestøya med toppen Tuva på 55moh. var nemlig helt nydelig!!




 Rett nedenom toppen på Tuva fant vi i ly fra nordavinden og kunne nyte snøfrisk og strandamør på godt hjemmebakt brød, + mye godteri mens vi satt og pratet helt til sola gikk ned..




og opp igjen.




Vinden stilnet og til slutt gikk vi ned for å sove litt. Jeg snørpet meg inn i hengekøya, mens Andreas la seg på bakken og måtte låne hengekøye-myggnettinga for å slippe unna myggen. 




På morgenen, som egentlig vart langt ut på dag, fikk jeg servert nydelig omelett med mange gode smaker. Å legge litt ekstra tid i matlagingen betyr veldig mye for kvaliteten på tur. Også blir det jo så mye bedre smak på mat som spises ute!




Te kokes opp på primusen.




Oppvasken kan fint tas i sjøen. Man bruker som regel salt i maten uansett.
Turtips: Har knekt av skaftet på en oppvask kost, fylt zalo i en mini shampoo flaske fra et hotell og lagt det i en tupperware-boks. Det tar liten plass og man slipper oppvask lukt på resten av innholdet i sekken.






Så pakket vi sammen og fortsatte neste etappe mot Haramsøya.




Plutselig fikk vi det ganske så travelt! Posisjonen vår ved fergeleia var lite godkjent av ferga som tutet for å varsle at den var på veg. Det gikk veldig bra! Men like bra gikk det nok ikke for mobilen til Andreas som fikk litt vel mye fukt i løpet av etappen.
"Supert, da blir det en fredelig tur!", kommer det fra en fornøyd Andreas. 
Kjekt på tur med positive folk :)
Og kjekt med mobil og kamera som tåler vann! Anbefaler fujifilm og samsung.
 De har overlevd meg, og det er faktisk ikke så verst!!





Ikke langt fra havna på Haramsøya ligger en coop hvor vi fikk fylt på vann og mat.




Kjekt at det er så mye dyreliv her ute ved kysten!
Til venstre ser dere en av de mange skarvene vi møtte på.


Dette er kanskje ikke så interessant for mange av dere, men jeg syns det er litt artig å lære om litt forskjellig, så wikipedia og google blir stadig sitert. Dermed lærer jeg også litt når jeg blogger :) Disse fuglene regnes som en sosial fugl som er lett å lære opp. Mange steder i verden blir storskarven lært opp til å fange fisk for mennesker. For å unngå at fisken den fanger blir svelget, tres en ring ned over halsen på fuglen, slik at passasjen blir for trang til å svelge byttet. Ellers er storskarven en av havets kanskje beste dykkere. Den har nemlig en fjærdrakt som suger vann i motsetninng til andre dykkere som er vannavstøtende. Skarv er funnet i en breiflabbmage på 65 meter dyp, og er observert mens den forfølger en makrellstim. Artig!





Dag to fikk vi havstrømmen og vinden med oss. Godt å kunne stoppe opp i padlingen, men likevel gå sakte og sikkert fremover. Da tok vi oss like gjerne en ekstra lang pause på sjøen med kart kiking og kjeks spising :) Ca. halvannen time igjen til øya Fjørtoft.




Anbefaler å regne med god tid på en sånn øyhopping tur.
For disse øyene er veldig fine å utforske.


Vi utforsket en lang landeveg



en litt kortere skogsvei





































Litt før midnatt kom vi oss avgårde igjen og fikk dagens siste etappe i et kjempefint kveldlys!! Kveldslyset her ute har det med å bli vakre, men denne kvelden var absolutt unik;
Får dessverre ikke frem lyset og fargene like bra på bilder som man ser det i virkeligheten.












 Siste rest fra solnedgangen farget både himmel og hav helt rosa. Magisk!
Harøya i bakgrunn.



Rett ved Harøya ligger vår utvalgte øy for neste overnatting, Marøya. En stor ørn, som jeg dessverre ikke rakk å knipse, var det første vi møtte på ved ankomst. De er så utrolig stilige når de tar av med de enorme vingene!

 
Det var litt steinete, men Andreas plukket litt tang og la det på steinene så det ble mye bedre å få dratt opp kajakkene.


 Jeg lagde Bjørnekaker til kvelds. Dette er forresten noe jeg virkelig anbefaler dere å prøve ut. Utrolig enkelt, sunt og godt! Lærte det av en trivelig familie på Stadt som inviterte inn surfegjengen på disse magiske kakene.
 Bland sammen egg og en del Bjørn havregryn til ei røre. Ha oppi det du vil av mais, sopp, løk, purre, gulrøtter, osv. Jo flere grønnsaker, jo bedre! + litt salt. Så bruker jeg en skje for å legge noen klumper av røra på stekepannen. Etter hvert blir de nesten som lunsjkaker. Veldig godt å drøsse på litt chilikrydder når de er ferdige. Av og til har jeg oppi litt store havregryn for at de skal bli litt sprøere og mer snacks aktig.




Denne natta la vi oss med soveposene i gjervenduk tilfelle det skulle komme regn. Og bra var det! Våknet midt på natta av noen små regndråper i ansiktet og da var det bare å snu hodet ned og sove videre uten å være bekymret for fuktig sovepose :)

På morgenen våknet vi heldigvis til blå himmel og sol. Herlig!




Bestemte oss for å ta med kjeks og bibel opp på fyret for å nyte finvêret.
Men det gikk dessverre ikke trapp helt opp og da ble det litt vanskelig.. 
eller... i hvert fall for meg!




Så da ble det heller sommeridyll i gresset :)






 Alt pakket og klart, men det er veldig godt å ta det rolig og kose seg maks på tur! Bare en liten matbit til mens vi kikker på forbigående båter og nyter enda mer sol før vi setter oss i kajakkene igjen og begynner padledag tre.




Jeg fant, jeg fant..

Hanna Montana flytende i sjøen!! Ha ha, såååå fornøyd med fangsten.. Hanna Montana jo :D





Mens Andreas er mer fornøyd med fisken han fikk :D 
Jeg også forresten!! Bare så ingen misforsto forsøket mitt på å skrive ironisk... 

Utrolig kjekt å fiske fra kajakken. Med kniv bak setet kunne jeg sprette og rense fisken i sjøen uten å få søl på kajakken. Husk pose bak setet som fisken kan legges i.





Med en ekstra matbit i lasten fortsatte vi inn til vakre Ona.




Innerst i havna er det en båtstø som kajakkene lett kunne tas i land på.





Litt skift og ompakking da mamma og pappa kom med båten Teddy
 og inviterte oss inn på middag :)



 Etter middagen gikk hele gjengen ut og utforsket øya. Hvis man går nedenfor gravstedet og litt til venstre kommer man til denne fantastisk fine stranda! På fjøre sjø kan man finne mange små kokkelurer som sandkorna har slipt så de glinser i forskjellige farger.




"Takk for besøket!"




Mens mamma og pappa tøffet hjem igjen til Bud, forbi Bjørnsund og Gossen...



tok Andreas og jeg med soveposene opp til fyret for å ta kvelden.







Først litt kortspill, godteri, prat, latter og sang.




"FREMME!!!" Jeg våknet først av ropet til en gutt som andpusten sto og lente seg mot gelenderet ved fyret. Snudde meg deretter mot Andreas som brått våknet opp, kikket hysterisk rundt seg og etter noen sekunder pustet lettet ut... He he, han trodde visst at gutten ropte "DET BRENNER!!!". Og da han åpnet øynene var det røyk over alt(havtåke), og en stor flamme rett fremfor oss(sola). Ha ha!! :D




Gutten var en av de mange ungene, og foreldre, som sprang opp og ned og opp og ned igjen for å ha noe å gjøre mens de ventet på ferga. Vi måtte rett og slett gi opp å få sove noe videre





og tok heller et slag kort mens vi heiet på folket som sprang forbi.





Like etterpå ser jeg en kjent båt nede i tåka. Ojsann, mobilen min som lå igjenglemt i laderen på gjestedoen hadde visst fått noen tapte anrop. Det var dermed en letta pappa vi møtte på da han så at vi ikke hadde dratt av gårde i den tykke havtåka, for han ville gjerne hjelpe oss på siste etappe over det åpne storhavet. Snill ja!



 Tåka forsvant like etterpå, men uansett så er det veldig kjekt å ha med en som kan båtleia for det er flere skumle skjær som kan overraske en hver som ikke er kjent her ute. Det er ikke uten grunn at havstykket mellom Molde og Kr.sund er regnet som et av de farligste langs norskekysten. Mange skip har forlist her. Det igjen er forresten en av grunnene til at Hustadvika er rangert til en av verdens ti beste steder å dykke. Noe jeg en vakker dag virkelig håper på å få sjekket ut!!




 I båten fikk vi tilberedt gårsdagens fangst til frokost. Skjærte fisken opp i fileter og la det i en pose med mjøl, salt og pepper før de stektes på stekepanna. Lurt å snu litt på posen etter hvert som filetene legges oppi, så de slipper å klebe seg i hverandre! Andreas hadde med ferdig opphakka potet og grønnsaker i en isboks og et par fløtebokser som vi tømte oppi. I bunnen på kajakken blir det nemlig så kaldt som i et kjøleskap så maten holder seg i flere dager. Sikkert lurt å legge en isoporplate over maten så det holder seg enda kjøligere.






Også måtte vi så klart ha oss en is hver før avreise. Kiosken tok visst ikke kort.
 Dermed gikk vi en tur til Turid på Fyrstasjonen for å kjøpe noe smått og få tatt ut litt is-penger.
Der er det forresten utrolig flott!! 























Men Turid tok dessverre kun giro..


så vi gikk heller til pappa som gledelig spanderte is :)  




Da var vi fornøyde og klare til å ta fatt på turens siste og lengste padledag, fra Ona mot Bud




med pappa som veiviser.




Det å sitte så nært vannoverflata ga mye mer følelse med havet enn man får i en vanlig båt. Og det var absolutt noe helt annet å padle på de mer massive storhavbølgene i forhold til mindre innlandsbølger. Kjekt å gi på for å få skikkelig fart og kunne "ake" ned igjen fra bølgen.
Ute på storhavet var det enda mer dyreliv. Jeg fikk se lundefugl for første gang :)




 Saltsteinen ser ikke så spennende ut, men tar du turen forbi så anbefaler jeg å sjekke den ut litt nærmere! Der fikk vi se mange kobb(sel) med unger. Vanskelig å se de på bildet, men det er en over hver pil.




Bare hold øye med dette skjæret som ligger like ved. Det ser nok skumlere ut enn det egentlig er, men det kan likevel fort bli alvorlig skummelt om man kommer alt for nærme! 






For et vær! Sjeldent at storhavet ligger så stilt.. Egentlig finnes det jo ikke dårlig vær, men dårlig klær. Likevel må jeg si meg enig i at turer blir en del flottere i oppholdsvær!





 Vi svinget innom Søre Bjørnsund



 
og la til kai på Norde Bjørnsund for å fylle opp magen litt.
 Stekt bacon og grønne epler, veldig enkelt og veldig godt!!  





 Også måtte det så klart utforskes. Det er faktisk noen skikkelig fine klatrevegger der ute!




Klatret inn under en stor stein og fant denne stilige gjettegryta.


Hvis dere vil se mer fra Bjørnsund så tok jeg og en kompis en tur dit i fjor sommer.
(må bare bla litt nedover etter at du har trykt på linken)



 Deretter bar det videre mot mitt fine Buavær
Med hurtigruta i bakgrunn.





 Og endelig kom vi inn gjennom MoljehåLe (moloen i Bud)




og fortsatte rett frem til hyggelig velkomst på bryggen til onkel Roger;
"Vælkommen! I e så stolt tå dåkker bægge to". 
Koselig! :)




Men aller siste stopp var flytebryggen vår




hvor vi ble møtt av enda en hyggelig velkomst!! HA HA, takk mamma :D










 
Vi var så heldige å få ha kajakkene i Bud mens Andreas dro til Frankrike en tur. Dermed fikk pappa tak i noe materiale dagen etter og bygde kajakkstativ. Kjekt å ha når vi en dag skal investere i våre egne kajakker. For etter at både pappa, søstern, søskenbarn og onkel har fått prøvd kajakkene en tur hver, så er det ingen tvil, alle har blitt kajakkfrelst!










Padleturen endte her, men det var visst bare starten på eventyret...
Den veldig så trivelige turen endte nemlig overraskende godt da vi kom til Bud og fant ut at begge to var suuuperfornøyd med både tur og turkamerat ♥ :)



Tusen ♥lig takk for en uforglemmelig tur, Andreas!
Gleder meg veldig til fortsettelsen på dette fantastiske eventyret!! 




Og takk for at du gjør meg så
l y k k e l i g :D


18 kommentarer:

geirwilter sa...

Fantastisk innlegg.
Skjønte fort at det var mer enn solnedgang i denne posten ja. Så moro

Jeg er innom i ny og ne og det er det samme som skjer hver gang. Det suger i magen etter å komme seg UT. Pakke sekkene og bare nyte og være.

Takk for ditt bidrag til en lykkeligere familie og fortsett å blogge.

Ingvill Varhaugvik sa...

For en fantastisk tur, Elise! Så flinke dere er. Ser du har det kjempe fint, og det gjør meg veldig glad :)

K2 sa...

For noen bilder og stemninger du formidler! Vi er heldig som har dette fantastiske mangfoldet her på vestlandet. Jeg vil på tuuur!

Ingrid sa...

For en FANTASTISK tur dere har vært på! nyyydelige bilder som virkelig får meg til å savne vakre norge her jeg sitter i Kenya:) ser ut som du har funnet deg en knakende bra type og turkamerat elise, og det unner jeg deg virkelig! ingentvil om at både bilder og mennesker formidler ekte lykke! håper vi prates snart! klemme

Ann Kristin sa...

Hei!
Ble tipset om bloggen din av en kompis, og så glad jeg er for det! Mye av det du har gjort jeg kunne tenkt meg! Jeg kommer jo fra Ona, så jeg ble så glad når jeg så bilder derfra :) Gleder meg til sommeren igjen! Og har stort ønske om å kjøpe meg en kajakk.. :)

Gleder meg til å fortsette lesinga! :)

Anonym sa...

Så gøy å se på tv i kveld. Du er jammen en motiverende jente! Du gjorde kvelden min bedre! :)

Anne sa...

Så mange fine bilder og reiseskildringer! Jeg blir både glad og turlysten av å lese her :) Takk for at du deler!

Odd sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Odd sa...

Hei. Filmen om deg på NRK i kveld var heilt fantastisk. Fekk ein god følelse av å sjå den. Såg du ville ha tips om ein pc du kan ha med på tur, då trur eg Panasonic Toughbook er noko for deg:-)
Lykke til med høgskule studiene.

mirapisani sa...

Du har en utrolig flott blogg. Nydelige bilder. Takk for titten.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din historie ang. skolegang.
Og det var veldig godt å se et menneske nyte naturen slik du gjør.
Kom gjerne på besøk. :)

http://www.starbear.no/mirapisani/category/dikt/

Alf E. Hansen sa...

Herlig å se NRK-programmet, og flott å se bloggen din!
Jeg tillot meg å legge link til din blogg på min egen padleblogg..

Vennlig hilsen Nettpadler`n

djiihaa sa...

Tror jeg må kjøpe meg langturkajakk nå gitt, det frister med en lang sommerferie langs kysten :)

Helene R sa...

Så fin blogg du skriver! Herlige bilder! Jeg har selv slekt på Valderøya, og så bodde jeg et halvår i Molde da jeg var der i turnus som fysioterapeut! Det er fantastisk natur i området der! spesielt i Bud! Jeg kommer til å følge bloggen din videre. Helene :)

Anonym sa...

Utrolig fint program. Håper mine "unger"(23,22,16 og 15år) ser dette og blir inspirert. Du er jammen et fint forbilde for ungdommer. Det var bare fantastisk at dere tok opp temaer som ADHD, motivasjon, fobier og mot. Og ti poeng til din far som følger deg så godt opp. Håper virkelig at du kommer deg på den skolen du ønsker. Skole er ikke alt men det hjelper.........! Hilsen Far til fire, Frank

Anonym sa...

Hei! Så inspirerende blogg (og TV-program)! Håper mange, og kanskje spesielt ungdommer lar seg friste til å bruke naturen rundt seg mye mer, og IKKE la seg stoppe av motstand av ymse slag!
Jeg har et spørsmål: jeg likte hengekøya/soveposesystemet du brukte veldig godt; hva slags merke er det? Hadde vært kjekt å fått vite, for jeg har prøvd ulike typer, og ikke vært helt fornøyd!
Monica

Anonym sa...

Hei Elise.
Inspirerende blogg!
Jeg så på ut i naturen på nett tv i går, egentlig helt tilfeldig, og det er jeg glad for!! Jeg smilte mye, men må ærlig si at jeg felte en liten tåre også. Jeg kjente meg igjen i så mye av historien din! Du er kjempe tøff som stiller opp i dette programmet, og det er flott å se at du har så stor motivasjon og glede over det du driver med, det er ganske unikt og har stor betydning! Ikke gi deg! Om du ikke skulle greie den eksamen, så finnes det en annen vei å gå, men den kan være litt lang og kronglete. Grunnen til at jeg forteller deg alt dette er fordi jeg har vært der selv. Jeg har ikke generell studiekompetanse fra videregående grunnet blant annet dysleksi. Jeg har lenge hat et sterkt ønske om å studere friluftsliv. I dag gjør jeg det!! Jeg er på første året og stortives! Jeg har søkt 3 ganger før uten å komme inn. Det er trist at det er så få muligheter om man av en eller annen grunn ikke passer inn i skolesytemet. Stå på videre, skaff deg mer erfaring det er gull verd. Takk for at du har sat fokus på dette temaet! Det hadde vært innteresant og prate med deg, kansje jeg kan komme med noen tips eller erfaringer. Vennlig hilsen Kaja.
(Ps det finnes en del jenter der ute som elsker å dra på tur, det gjelder bare å finne dem;)

Anonym sa...

Hei:) Jeg hadde tilfeldigvis på nrk i går da programmet om deg gikk og jeg syns det var et flott program! Du inspirerer virkelig til å dra ut å nyte naturen!! Deilig å se et program som viser at det ikke bare er slit, kaldt og myggete å være ute, men at man virkelig kan kose seg og bare nyte. Datteren min på 10 år satt også og kikket på programmet og bad meg ta det opp for ho syns det var utrolig gøy å se. Tror ho syns det var skikkelig kult med en ung, flott jente som tilbrakte så mye tid i skogen og ikke minst det at du utfordrer det du engster deg for. Det var ho veldig imponert over:) Var litt spesielt å se slutten også, da det kom fram at du har adhd. Datteren min fikk den diagnosen for to måneder siden... Ønsker deg masse lykke til med studiene:) Du kommer til å fikse det:)

Anonym sa...

Hei!
Jeg så deg på nrk for en stund siden, og har av og til vært litt innom bloggen din siden da. Du er såå inspirerende! Det er så mange ganger man har lyst til å gjøre som deg og bare stikke ut og leve ute. Jeg misunner deg virkelig, og jeg håper for all del at du skal bestå eksamen og komme inn på skolen du vil på! Stå på! Og lykke til:)